Zelená po slovensky

Autor: Ján Mihalík | 25.1.2010 o 22:16 | (upravené 25.1.2010 o 23:31) Karma článku: 3,78 | Prečítané:  620x

Najprv ako vnímam krajinu, cez ktorú prechádzam a potom pár dôvodov, pre ktoré ma viedli k písaniu o krajine a životnom prostredí.

Ako rád zabúdam, keď idem prírodou. Netlačí ma, čo mám spraviť až zajtra, ani to, že bývam v cudzom, ani to, že práca nie je taká, o akej snívam - zabúdam. Ale poctivo vnímam krajinu okolo seba.

Z kopca nad Humenným je zaujímavý výhľad na brekovskú bránu, ktorou končí nížina a postupne sa dvíha vrchovina. Boli tam komíny Chemka, ale tie čoskoro budú zakryté novou továrňou. Práve na úpätiach tých prvých kopcov boli posledné, najsevernejšie vinice - niekto na nich zabudol. Zabudol aj na ľudí v doline, ktorá bola dlhé roky vymedzená chemičkami v Humennom, Strážskom a Vranove - volali ju trojuholník ... - zabudol som. Nie, tepelnú elektráreň nám tu už dúfam nepostavia.

Až v Prahe pri svojích štúdiach som sa dozvedel o tom, že máme na východe unikát - nádrž plnú usadením s príchuťou PCB (polychlórované bifenyly). Kto sa o to zaujíma? - a pri tom by bolo o čo: migrácia polutantu; koľko sa ho akumuluje v rybách, ktoré tak radi lovia rybári na brehoch Laborca a Šíravy; koľko PCB prejde až ku vtákom a na vrchole pyramídy je človek.

A podobne by ma zaujímali jedovate zelené kopce pri Krompachoch a ďalších banských, či hutníckych mestách na východe. Môžeme to nazvať staré záťaže a kde kto si už mädlí ruky pri vidine zárobku. Ale mne ide iba o očistu krajiny.

Keď sa vyberiem vlakom z východu na zapád, míňam Ružín - ešte som ho nevidel bez plávajúcich PET-iek. Čo sa s tým dá robiť? Ono sa už ani toľko ľudí vlakom nevozí, a preto už ani nie je toľko očí, ktorým by to vadilo. A všímať si môžeme veselo ďalej. Novú diaľnicu, ktorá ozvláštnila fádny tatranský horizont. Že na ich úpätí už nie sú smrekové lesy - no vizuálne mi vadia skôr tie hotely, ktoré zostali odkryté.

Ospravedlňujem sa za spleť myšlienok :-)

V skratke mi šlo o to, že prírody alebo vôbec krajiny sa žiaden z doterajších ministrov nezastal, alebo nezastal tak, aby som si to pamätal a príležitostí na to bolo. Len napríklad: kauza tatranského parku - chrániť alebo chrániť ešte menej (možno úplne rozpredať);

prekládka Nitry;

budovanie diaľníc cez chránené oblasti;

jazda štvorkoliek v prírode;

ťažba podradného uhlia;

zastavanie krajiny krabicovými halami atď (niečo viď vyššie).

Nikto.

S MŽP mám z poslednej doby samé negatívne spojenia - (ktoré iste nemusím vymenovávať - začalo to asi rozbitím štátnej ochrany prírody a dúfam, že to skončilo emisiami). Asi posledný úspech bol "odpadový zákon" z dôb pána Miklosza.

Čakal by som, že zelené ministerstvo bude "friendly" nielen k prírode, ale aj k ľuďom. No pezinčania dobre vedia, kto sa ich nezastal vo veci skládky. V takomto svetle sa zdá, že zánik MŽP bol poctivo a dlhodobo plánovaný. Veď koľko odborníkov sa na ňom vystriedalo za poslednej vlády dr. Fisa?

Spomínané úlohy stále čakajú a nakoniec sú tu ďalšie: osedlať vlaky, nech sa ľuďom lepšie cestuje (elektrifikovať a postaviť koridory - viď susednú ČR). Osviežiť environmentálnu výchovu na školách a podporiť "zelené" podnikanie.

Na ochrane životného a živého prostredia sa neoplatí šetriť a tým menej v dobe, kedy sa stáva naliehavou politickou otázkou a predmetom lobingu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Andrej Kiska: Korupcia je aj problém našej mentality

Prezident Andrej Kiska hovorí, že ak je politik presvedčený, že korupcia neexistuje, nemá čo robiť na svojom mieste.

EKONOMIKA

Ponuka Volkswagenu je blízko očakávaní odborov. Prečo štrajk pokračuje

Pri najnižšom plate chýbajú štyri eurá.

KOMENTÁRE

Volkswagen môže byť pilotom zmien na pracovnom trhu

Spoločnosť pre jeden štrajk určite neodíde.


Už ste čítali?