reklama

Nehojacie sa rany

Ako dlho sa hoja rany? Tie, o ktorých budem rozprávať sa hoja už päťdesiat rokov a zďaleka nie sú zacelené.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Moja ob3úbená halda - Jeruzalem.
Moja ob3úbená halda - Jeruzalem. (zdroj: Jano)

Kúsok od Prahy je banské mestečko Příbram. Stáročia sa tu ťažili rudyobsahujúce zlato, farebné kovy a nakoniec urán. Práve jeho ťažbanechala najvýraznejšie stopy v okolí mesta. Haldy hlušiny trčia z rovinatej krajiny. Sú holé a šedé. Za desaťročia sa nevytvorili prirodzené podmienky, ktoré by umožnili zachytiť sa rastlinám a prežiť. Pár húževnatých briez sa drží v strmom svahu. Kto si pamätá túto krajinu bez týchto ľudských hromád?

Ťažba začala v päťdesiatych rokoch minulého storočia. Najprv uväznila muklov - politických väzňov a postupne celú krajinu. Najintenzívnejšie ťažba prebiehala v nasledujúcich dvoch desaťročiach. Dnes pripomína útrapy nedobrovoľných baníkov pamätník Vojna, na mieste jedného pracovného táboru. Pár ťažobných veží a haldy vystavené zvetrávaniu. Opona spadla v deväťdesiatom druhom roku aspoň nateraz. Oči hltačov uránu pozorne sledujú ceny na svetových trhoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Môže sa zdať, že mi vadí samotná ťažba.

Nie na prvom mieste. Nenasýtenosť energiou je asi fakt - aj keď neoprávnený. Je mi ľúto skôr krajiny, ktorá mení svoju tvár počas jednej generácie. Ona ju nemení - meníme jej ju mi priamo či nepriamo, vedome či nevedome. Vyťažiť a nechať tak - päťdesiat rokov - je zločin. Aký je za neho trest? Trest, ktorý si nechávajú na sebe ľudia spútaní s rodnou krajinou - trpia, lebo to strpeli.

Nejde mi ani o morálny apel. Už je to dosť dávno. Skôr ma byť Příbram príkladom, ako sa na začiatku tohto projektu nemyslelo na koniec. Možno sa aj myslelo, ale plány po toľkých rokoch zostali zabudnuté a po ťažbe zostali haldy. Možno sa už nemal, kto postarať o nápravu škôd alebo aspoň o nalíčenie krajiny reklamáciou háld (pozor! je to odborné slovo :-) Alebo je to ľuďom jedno a trápi to iba mňa potulného okukávača krajiny? Nerád by som sa vrátil na východ a našiel ho v takomto stave. A zdá sa, že to riziko tu je. Zatiaľ si všímam len miznúce kopce pri Krompachoch a v Slovenskom krase. Dúfam, že nové nepribudnú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na záver: Příbram sa oplatí navštíviť - v jednej jej štvrti je naozaj cítiť taká ta zvláštna atmosféra anglických banských mestečiek (len si to predstavujem. V Anglicku som nikdy nebol.) a na opačnom konci architektonicky iste zaujímavý kláštor. Pamätník Vojna je odhadom 10km od mesta a možno aj bližšie.

Ján Mihalík

Ján Mihalík

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Srdcové témy: životné prostredie, neziskové činnosti, ľudské práva, dobrodružné spoznávanie sveta. Venujem sa financovaniu a manažmentu vedy. Zoznam autorových rubrík:  HumenéNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu